Arnesen var der ikke

Hvis man har set TV-serien Matador, har man sikkert også set afsnittet, hvor Mads Skjern ankommer som sælger til Damernes Magasin ledet af Arnesen. Her får man et indblik i, hvordan de rejsende sælgere var det laveste af det laveste.

Det er lidt den situation, jeg står i nu. Der er ikke mange, der længere forsøger at sælge noget ved bare at sparke døren ind og spørge.
For år tilbage var det en fremherskende metode, men i dag møder man i nogle tilfælde direkte hjælpeløshed, når man bruger metoden.

Airbus (Slogan:We make things fly)
Airbus har 12-15.000 ansatte i Hamborg, hvoraf en pæn del er IT-medarbejdere. Det er en enorm virksomhed med produktion og administration fordelt på 3 lokationer i byen.

A, eh, bitte warten, ein moment bitte
Da jeg stod på deres kontor ved Hamborg havn, var det en meget velmenende ung dame der tog imod. Jeg fremlagde mit ærinde og hun vidste lige, hvem jeg skulle tale med.
Hun tog derfor telefonen og ringede til et internt nummer. Her førte hun en længere samtale. Efter den tog hun igen telefonen, mens hun venligt sendte mig et blik og et kort “moment bitte”. Igen trak samtalen ud og der blev sagt “wer”, “wie” og en hel masse andre ting.
Til sidst lagde hun røret på og beklagede meget. Hun var pinligt berørt, men hun forklarede, at Airbus ikke i øjeblikket har den type medarbejdere ansat, som er i stand til at tale med folk som mig.
Således måtte jeg med forlade denne højteknologiske virksomhed med viden om, at det de mangler allermest, er en person, der kan stå for ansættelser.
Det hjælper ikke vores studerende, men derfor vil jeg alligevel opfordre dem til at søge gennem virksomhedens jobsystem.

Jeg mødte aldrig “Arnesen”, men jeg er sikker på, at det ikke skyldes, at han sad ovenpå med Vicki. Det skyldes nærmere, at den kvindelige udgave af Hr. Schwan ikke kunne finde ham.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*